FAQ

Χρήσιμες Ερωτήσεις- Απαντήσεις

 

Γιατί να κάνω έναρξη δραστηριότητας;

Έχοντας τελειώσει τις σπουδές σου ή την όποια κατάρτιση ανάλογα με το επάγγελμα που θέλεις να ακολουθήσεις είσαι ικανός να προσφέρεις τις υπηρεσίες σου στο ευρύ κοινό. Αφού βρεθεί ο κατάλληλος επαγγελματικός χώρος, και αν είναι αυτό απαραίτητο, είναι η σωστή στιγμή να πραγματοποιηθεί η έναρξη δραστηριότητας στην αρμόδια ΔΟΥ στην οποία ανήκεις. Έτσι πλέον θα μπορείς να εκδίδεις Αποδείξεις και Τιμολόγια για τις υπηρεσίες που παρέχεις. Με λίγα λόγια, ως ελεύθερος επαγγελματίας απολαμβάνεις την ανεξαρτησία ορίζοντας ελεύθερα τη λειτουργία της επιχείρησής σου αλλά και τις επαγγελματικές σου προοπτικές,  παρουσιάζοντας επιπλέον ένα νόμιμο εισόδημα από τη δραστηριότητά σου.

Τι μορφή επιχείρησης να διαλέξω;

Ο βασικός διαχωρισμός ανάμεσα στα διάφορα είδη των επιχειρήσεων είναι αν πρόκειται για ατομική επιχείρηση, η οποία εκπροσωπείται από τον ίδιο τον επιχειρηματία με το ατομικό του ΑΦΜ, ή αν πρόκειται για εταιρεία, δηλαδή νομικό πρόσωπο, όπου συστήνεται βάσει καταστατικού μια νέα νομική οντότητα με νέο ΑΦΜ. Η μορφή εταιρείας είναι μονόδρομος σε περίπτωση συνεργασίας δύο ή και περισσότερων επιχειρηματιών, ενώ η ατομική επιχείρηση όταν ενεργούμε για τον εαυτό μας.

Ποια είναι η διαδικασία έναρξης δραστηριότητας;

Η διαδικασία έναρξης δραστηριότητας προϋποθέτει στις περισσότερες περιπτώσεις τρεις ενέργειες. Πρώτον την εγγραφή στο Επιμελητήριο του κλάδου μας, δεύτερον την εγγραφή στο μητρώο ασφάλισης του ΕΦΚΑ και τρίτον τη διαδικασία κατάθεσης του φακέλου με τα απαραίτητα δικαιολογητικά στο τμήμα Μητρώου στη ΔΟΥ που ανήκουμε. Αν πρόκειται για εταιρεία, θα πρέπει να έχει προηγηθεί η σύσταση Καταστατικού με δικηγόρο και αφετέρου τα βήματα που αναγράφονται παραπάνω για όλους τους εταίρους.

Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις;

Αφού έχει πραγματοποιηθεί η έναρξη δραστηριότητας, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τις βασικές υποχρεώσεις μας απέναντι στη φορολογική διοίκηση. Έτσι, ένας ελεύθερος επαγγελματίας οφείλει να τηρεί Βιβλίο Εσόδων-Εξόδων, να υποβάλει Δήλωση ΦΠΑ (εφόσον απαιτείται) στο τέλος κάθε ημερολογιακού τριμήνου, να υποβάλει τις ετήσιες φορολογικές δηλώσεις για την επιχείρηση αλλά και τον εαυτό του σαν φυσικό πρόσωπο, όπως και κάθε άλλου είδους δήλωση που πιθανόν να έχει εφαρμογή ανάλογα με το επάγγελμα.

Τι επιβαρύνσεις θα έχω ως επαγγελματίας;

Σχετικά με το ασφαλιστικό κομμάτι, ένας επαγγελματίας επιβαρύνεται με τις μηνιαίες ασφαλιστικές του εισφορές στον ΕΦΚΑ (220€ η χαμηλότερη κλίμακα, 136€ στην 1η πενταετία). Όσον αφορά το φορολογικό σκέλος, βασική επιβάρυνση είναι το ετήσιο τέλος επιτηδεύματος (650€, με απαλλαγή την 1η πενταετία), και αφετέρου ο φόρος εισοδήματος που προκύπτει με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης, εφόσον παρουσιάζεται εισόδημα από την επιχειρηματική δραστηριότητα κατά το προηγούμενο έτος. Επιπλέον, ο επιχειρηματίας επιβαρύνεται με την καταβολή του ΦΠΑ, εφόσον απαιτείται ανάλογα με το επάγγελμα και εφόσον το ποσό του ΦΠΑ των πωλήσεων είναι μεγαλύτερο από το ΦΠΑ των αγορών δαπανών. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να έχουν εφαρμογή διάφορα τέλη και παρακρατήσεις φόρων.

Ποια η διαφορά του ελεύθερου επαγγελματία με τον επαγγελματία με “μπλοκάκι”;

Οι δύο αυτές κατηγορίες έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις και επιβαρύνσεις απέναντι στη φορολογική διοίκηση με την μόνη διαφορά ότι ο επαγγελματίας με “μπλοκάκι” φορολογείται σαν μισθωτός, δηλαδή απαλλάσσεται του φόρου μέχρι το αφορολόγητο όριο. Για να συμβεί αυτό πρέπει να συντρέχουν τρεις βασικές προϋποθέσεις. Πρώτον να δηλώνει ως έδρα για την άσκηση της δραστηριότητάς του την κατοικία του, δεύτερον να μην εργάζεται παράλληλα ως μισθωτός και τρίτον θα πρέπει, εφόσον παρέχει τις υπηρεσίες του σε περισσότερους από τρεις εργοδότες, να λαμβάνει τουλάχιστον το 75% των ετήσιων αμοιβών του μόνο από έναν.

Τι είναι τα ηλεκτρονικά βιβλία και ηλεκτρονική πλατφόρμα myDATA;

Στην πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ θα διαβιβάζονται από κάθε επιχείρηση τα εκδοθέντα Τιμολόγια και Αποδείξεις πωλήσεων εμπορευμάτων και υπηρεσιών. Έτσι με τη συμβολή του εξειδικευμένου συμβούλου λογιστή θα τηρούνται τα ηλεκτρονικά βιβλία σε πραγματικό χρόνο μέσα στο ηλεκτρονικό σύστημα της ΑΑΔΕ. Η υποχρέωση διαβίβασης των δεδομένων των παραστατικών εσόδων ξεκινάει από την 1η Οκτωβρίου 2020. Επιπλέον, ξεκινάει η ηλεκτρονική διαβίβαση των χαρακτηρισμών των παραστατικών που λαμβάνουν όλες οι επιχειρήσεις (έξοδα) που εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά.