Αύξηση 2,0% παρουσίασε ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ) σε ετήσια βάση το Νοέμβριο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος ΕΣΥΕ .
Συγκριτικά με τον Οκτώβριο του 2009, ο Γενικός Δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,5%.
Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 08 – Νοεμβρίου 09, σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 07 – Νοεμβρίου 08, αυξήθηκε κατά 1,2%.
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη κατά 2,0% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου του 2008, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 6,2% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.
β) Κατά 2,8% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 0,5 % της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών κυρίως των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης και των υπηρεσιών κοινοχρήστων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης.
δ) Κατά 1,4% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα υαλικά, στα επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες.
ε) Κατά 3,0% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.
στ) Κατά 5,2% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου, ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσικλέτας, υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών του αυτοκινήτου.
ζ) Κατά 2,7% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης των τιμών της κινητής τηλεφωνίας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών της σταθερής τηλεφωνίας και της πρόσβασης στο διαδίκτυο.
η) Κατά 0,7% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη:βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
θ) Κατά 3,0% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των ΙΕΚ.
ι) Κατά 1,5% της ομάδας «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
ια) Κατά 3,7% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων – κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών :
α) Κατά 1,0% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» λόγω μείωσης των τιμών στα είδη : γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη : δημητριακά και παρασκευάσματα, μοσχάρι νωπό, ψάρια νωπά, γλυκά-ζαχαρωτά.
Σημειώνεται ότι ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών καταναλωτή (Εν.ΔΤΚ) αυξήθηκε κατά 2,1% σε σχέση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου του 2008.