Το μέτρο της τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ αφορά δηλώσεις αρχικές είτε αυτές είναι εμπρόθεσμες είτε εκπρόθεσμες των οποίων η προθεσμία υποβολής λήγει από 20-10-2009 και μετά .Δηλαδή για τους υποκείμενους με βιβλία Α ή Β κατηγορίας του Κ.Β.Σ. για την φορολογική περίοδο Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2009 και εφεξής και για τους τηρούντες Γ κατηγορίας βιβλία για την φορολογική περίοδο Σεπτεμβρίου 2009 και εφεξής και για όσο διάστημα θα είναι σε ισχύει το μέτρο αυτό . Γίνεται σαφές ότι για προγενέστερες φορολογικές περιόδους για έκτακτες ,πιστωτικές –μηδενικές καθώς επίσης και εμπρόθεσμες ή εκπρόθεσμες τροποποιητικές το μέτρο αυτό δεν ισχύει.

ΠΩΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ Ο ΦΟΡΟΣ

Η επιχείρηση ή ο ελεύθερος επαγγελματίας που θα κάνει χρήση του μέτρου  πρέπει να καταβάλει τουλάχιστον το 30% του κύριου και τυχόν πρόσθετου φόρου .

Παράδειγμα

Ας υποθέσουμε ότι η ημερομηνία υποβολής της δήλωσης είναι 20/10/2009 και προκύπτει φόρος για καταβολή 2000 ευρώ .Ο φορολογούμενος έχει υποχρεώσει να καταβάλει τουλάχιστον το 30% των 2000 ευρώ ,δηλαδή 600 ευρώ . Είναι στη διακρατική ευχέρεια του φορολογούμενου αν θέλει να καταβάλλει  οποιοδήποτε ποσοστό μεγαλύτερο του 30%  π.χ. 40% ,50% κλπ . Με την καταβολή των 600 ευρώ ο φορολογούμενος υπάγεται στις διάταξης της παρούσας ρύθμισης και οφείλει να είναι πολύ προσεχτικός στο μέλλον όπως θα αναλύσουμε πιο κάτω.

Κύριος φόρος : 2000 ευρώ

Καταβολή τουλάχιστον 30% : 600 ευρώ

Υπόλοιπο οφειλόμενου Φόρου: 1400 ευρώ

Προσαύξηση : 1400 x 1% = 14 ευρώ

Δηλαδή ο φορολογούμενος υποχρεούται μέχρι 30/11/2009  να καταβάλλει την Α δόση ποσό ίσο με 700 ευρώ (1400/2) και προσαύξηση 7 ευρώ (700 x 1%) σύνολο 707 ευρώ  και μέχρι 31/12/2009  την Β δόση το υπόλοιπο 707 ευρώ .

Στην περίπτωση που η δήλωση κατατεθεί εκπρόθεσμα στις 10/11/2009 το οφειλόμενο ποσό στο παράδειγμα μας ,2000 ευρώ ,θα επιβαρυνθεί με πρόσθετο φόρο λόγω εκπροθέσμου (Ν. 2523/1997) 1,5% για κάθε μήνα καθυστέρησης .Δηλαδή το συνολικό ποσό που οφείλεται είναι 2000 + πρόσθετος φόρος 1,5%  = 2030

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΜΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΦΠΑ

Ο φορολογούμενος που επιθυμεί να υπαχθεί στη ρύθμιση αυτή πρέπει να επισκεφθεί το τμήμα ΦΠΑ της εφορίας που ανήκει καταθέτοντας την περιοδική δήλωση χειρόγραφα ή μέσω internet δίνοντας εντολή μέσω  τράπεζας για πληρωμή τουλάχιστον του 30% του οφειλόμενου φόρου  .Μεγάλη προσοχή πρέπει να δοθεί στο ποσό της εντολής ώστε να μην υπάρξει διαφορά έστω λίγων λεπτών και η δήλωση απορριφθεί από το σύστημα αυτόματα  .Στην περίπτωση αυτή η απόρριψη του αιτήματος πληρωμής ίσως  βγει από την  τράπεζα μετά την 26η του μηνός ,καταληκτική ημερομηνία για περιοδικές δηλώσεις μέσω internet ανεξαρτήτως ΑΦΜ .

Αυτό σημαίνει ότι δεν έχει καταβληθεί ταυτόχρονα με την περιοδική δήλωση τουλάχιστον το 30% του οφειλόμενου ποσού ,η περιοδική δήλωση αυτή θεωρείται ως απαράδεκτη και δεν μπορεί να υπαχθεί στις διατάξεις της ρύθμισης.

Οι επόμενες δύο δόσεις της ρύθμισης υποχρεωτικά θα καταβάλλονται στις αρμόδιες ΔΟΥ των φορολογούμενων .

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ

Οι επιχειρήσεις ή οι ελεύθεροι επαγγελματίες που έχουν κάνει χρήση των διατάξεων της παρούσας ρύθμισης υποχρεούνται να πληρώσουν στις προβλεπόμενες ημερομηνίες κάθε φορά, τις δύο δόσεις της ρύθμισης .Σημαντικό είναι ότι η μη πληρωμή της πρώτης βεβαιωμένης δόσης  δεν εμποδίζει την χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας στον φορολογούμενο  Επιπλέον  η μη πληρωμή της πρώτης βεβαιωμένης δόσης μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από το μήνα της λήξης υποβολής της δήλωσης δεν συνεπάγεται προσαύξηση εκπρόθεσμης καταβολής. Η προσαύξηση αυτή 2% ανά μήνα καθυστέρησης επιβαρύνει , το σύνολο του υπολοίπου προς είσπραξη ποσού  μετά την ημερομηνία λήξης και της δεύτερης βεβαιωμένης δόσης.

«Περαιτέρω, στην περίπτωση που ο υποκείμενος έχει κάνει χρήση της παραπάνω δυνατότητας, έστω και μια φορά και αποδειχθεί μετά από έλεγχο ότι, αυτή η περιοδική δήλωση ή οποιαδήποτε περιοδική δήλωση επομένων φορολογικών περιόδων, ήταν ανακριβής ή αποδειχθεί ότι για κάποια φορολογική περίοδο δεν υπέβαλε περιοδική δήλωση ενώ αυτή ήταν χρεωστική, θα του επιβληθεί πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο της διαφοράς του φόρου που οφείλει και όχι πρόσθετος φόρος ανακρίβειας ή μη δήλωσης που προβλέπεται από τις διατάξεις του Ν.2523/1997. Για το τριπλάσιο πρόστιμο αυτό δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις για τη διοικητική επίλυση της διαφοράς δηλαδή δε μπορεί να γίνει συμβιβασμός. Αυτονόητο είναι ότι σε κάθε περίπτωση θα καταλογιστεί και η διαφορά του φόρου που οφείλεται. (Δηλαδή θα καταβληθεί η διαφορά του φόρου που οφείλεται και επιπλέον πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο της διαφοράς)

Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση με χρήση της παραπάνω δυνατότητας, το πρόστιμο της προηγούμενης παραγράφου επιβάλλεται από τη φορολογική περίοδο που αφορά η εν λόγω δήλωση και σε όλες τις επόμενες από αυτή εφόσον συντρέχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις (ανακρίβειας ή μη δήλωσης).» ΠΟΛ.1133/2009

Παράδειγμα

Φορολογούμενος κάνει χρήση της ρύθμισης για πρώτη φορά για την φορολογική περίοδο του Σεπτεμβρίου 2009. Μετά από  προσωρινό έλεγχο αποδεικνύεται ότι έχει υποβάλει την περιοδική δήλωση του Ιανουαρίου του 2010 ανακριβή και ενώ έπρεπε να είχε δηλώσει και να είχε καταβάλει 2750€ δήλωσε και κατέβαλλε 1000€. Στην περίπτωση αυτή καταλογίζεται στον φορολογούμενο  η διαφορά του φόρου που οφείλει 2750 -1000 = 1750  και του επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο της διαφοράς αυτής δηλαδή 1750 x 3 = 5250 €, χωρίς δυνατότητα συμβιβασμού του προστίμου. Σύνολο προς καταβολή 1750 + 5250 = 7.000 ευρώ !!!

Αξίζει να αναφέρουμε ότι τυχόν διάφορες σε περιοδικές δηλώσεις από ενδεχόμενο έλεγχο προσωρινό ή τακτικό  για φορολογίες περιόδους πριν από την ημερομηνία πρώτης χρήσης της ρύθμισης  θα επιβαρυνθούν με πρόσθετο φόρος ανακρίβειας όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του Ν.2523/1997 και όχι  με πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο της διαφοράς χωρίς δυνατότητα συμψηφισμού που θα εφαρμοστεί για διαφορές σε φορολογικές περιόδους μετά τη πρώτη χρήση  της ρύθμισης .

Ολοκληρώνοντας ,οι φορολογούμενοι που θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν την ταμειακή αυτή διευκόλυνση της ρύθμιση οφείλουν να είναι πολύ προσεκτικοί στις περιοδικές δηλώσεις που θα καταθέτουν από την ημερομηνία πρώτης χρήσης της ρύθμισης και μετά ,γιατί ενδέχεται από έλεγχο να προκύψουν διάφορες στις περιόδους αυτές και τα πρόστιμα να είναι μεγάλα και χωρίς δικαίωμα διοικητικής επίλυσης ,στην περίπτωση αυτή δεν χωρούν λάθη!!!

Πηγη: Capital.gr