Ανατροπές στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων φέρνουν οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που προβλέπουν, μεταξύ άλλων, νέα όρια ακαθάριστων εσόδων για την τήρηση βιβλίων Β΄ κατηγορίας (έως 1,5 εκατ. ευρώ) και Γ΄ κατηγορίας (άνω του 1,5 εκατ. ευρώ), αλλά και περιορισμό των γραφειοκρατικών διαδικασιών. Στο πολυνομοσχέδιο, που κατατέθηκε στη Βουλή τη Δευτέρα το βράδυ και ψηφίζεται σήμερα, περιλαμβάνονται εισπρακτικά μέτρα, που επιβαρύνουν αγρότες, καπνιστές και χρήστες υγραερίου κίνησης (LPG), αλλά και θεσμικές αλλαγές στη φορολογία.
Ειδικότερα ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ) αντικαθίσταται με τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών, η εφαρμογή του οποίου επιφέρει τις ακόλουθες αλλαγές στις φορολογικές υποχρεώσεις επιχειρήσεων και επιτηδευματιών:
-Προβλέπεται η χρήση ηλεκτρονικού τιμολογίου, η οποία υπόκειται στην αποδοχή του αποκτώντος τα αγαθά ή του λήπτη των υπηρεσιών.
-Καταργείται, υπό προϋποθέσεις, η θεώρηση βιβλίων και στοιχείων.
-Τα φυσικά πρόσωπα, που πραγματοποίησαν κατά την προηγούμενη ετήσια διαχειριστική περίοδο ακαθάριστα έσοδα μέχρι 10.000 ευρώ από την πώληση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών, απαλλάσσονται (με ορισμένες εξαιρέσεις) από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης αποδείξεων λιανικής. Οι λεπτομέρειες αναμένεται να αποσαφηνιστούν με αποφάσεις και εγκυκλίους του υπουργείου Οικονομικών.

Επίσης προβλέπεται ότι:
-Συναλλαγές αξίας 3.000 ευρώ και άνω θα πρέπει να εξοφλούνται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικού λογαριασμού ή με επιταγή έκδοσης του λήπτη του στοιχείου. Το όριο που ισχύει σήμερα είναι 1.500 ευρώ.
-Στα εκδιδόμενα από τις τράπεζες και λοιπά πιστωτικά ιδρύματα παραστατικά στοιχεία πάσης φύσεως εισπράξεων ή πληρωμών μετρητοίς, για συναλλαγές φυσικών ή νομικών προσώπων ή κοινοπραξιών ποσού άνω των 12.000 ευρώ, θα πρέπει να αναγράφεται και ο ΑΦΜ του συναλλασσομένου. Σε περίπτωση αλλοδαπού φυσικού προσώπου θα πρέπει να αναγράφεται ο αριθμός διαβατηρίου ή ταυτότητας.
-Στις εκδιδόμενες επιταγές που καλύπτουν εξόφληση επαγγελματικών συναλλαγών, ανεξαρτήτως ποσού, θα πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά ο ΑΦΜ του εκδότη, του εκάστοτε οπισθογράφου καθώς και του τελευταίου κομιστή που εισπράττει αυτήν. Επίσης, αναγράφεται υποχρεωτικά ο ΑΦΜ του εκδότη της επιταγής που προσκομίζεται για εξόφληση οφειλής προς το Δημόσιο ανεξαρτήτως ποσού.
-Αλλάζουν οι κατηγορίες βιβλίων και θα διακρίνονται πλέον σε απλογραφικά (νυν Β’ κατηγορίας) για ετήσια ακαθάριστα έσοδα μέχρι 1.500.000 ευρώ και σε διπλογραφικά (νυν Γ’ κατηγορίας) για υψηλότερα έσοδα.
-Οι εκμεταλλευτές ξενοδοχείου, εκπαιδευτηρίου, κλινικής ή θεραπευτηρίου, κέντρων αισθητικής, γυμναστηρίων, πάρκινγκ, καθώς και οι γιατροί και οδοντίατροι μέχρι την έκδοση του φορολογικού στοιχείου για το οποίο έχουν υποχρέωση, θα αναγράφουν τα στοιχεία των πελατών τους χειρόγραφα σε θεωρημένα έντυπα ή επί μηχανογραφικής τήρησης, με τη χρήση ειδικών ασφαλών διατάξεων σήμανσης. Η ισχύς της μεταβατικής ρύθμισης παύει την 1.1.2014.

Με άλλες διατάξεις:
Αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) του υγραερίου κίνησης (LPG) από τα 200 ευρώ στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, όσο είναι δηλαδή και στο ντίζελ κίνησης. Με την εξίσωση αυτή η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης αυξάνεται κατά περίπου 0,07 – 0,10 ευρώ ανά λίτρο και από τα περίπου 0,90 ευρώ ανά λίτρο που πωλείται σήμερα, αυξάνεται περίπου στο 1 ευρώ.
Αυξάνεται ο συντελεστής ΕΦΚ του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία από 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο σε εξήντα έξι ευρώ ανά χιλιόλιτρο για την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων.
Αυξάνεται η φορολογία των βιομηχανοποιημένων καπνών, με κύριο στόχο τα «στριφτά». Ο πάγιος φόρος ορίζεται σε 80 ευρώ ανά χίλια τσιγάρα και ο αναλογικός σε 20% επί της λιανικής τιμής. Το ελάχιστο ποσό φόρου των δυο παραπάνω «συστατικών» δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από 115 ευρώ ανά χίλια τσιγάρα. Επίσης, ορίζεται πάγιος φόρος 153 ευρώ ανά κιλό στον «λεπτοκομμένο καπνό, ο οποίος προορίζεται για την κατασκευή χειροποίητων τσιγάρων». Απαγορεύεται και η δωρεάν διανομή προϊόντων καπνού «για σκοπούς έρευνας αγοράς».
Μειώνεται από 11% σε 6% ο κατ’ αποκοπήν συντελεστής επιστροφής φόρου των αγροτών.
Καταργείται η προμήθεια του «ειδικού σήματος τελών κυκλοφορίας» κατά την καταβολή των τελών κυκλοφορίας έτους 2013 και επομένων. Σε περίπτωση κυκλοφορίας αυτοκινήτου οχήματος για το οποίο δεν έχουν καταβληθεί τα οφειλόμενα τέλη, αφαιρούνται οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας του με πράξη της αστυνομικής αρχής, από την οποία δεν επιστρέφονται εάν ο ενδιαφερόμενος δεν προσκομίσει το αποδεικτικό καταβολής των τελών κυκλοφορίας.
Μειώνεται το ύψος του εισιτηρίου στα καζίνο από 15 ευρώ που ίσχυε σε 6 ευρώ, εκ του οποίου το 80% θα αποδίδεται στο Δημόσιο. Στα καζίνο Πάρνηθας και Θεσσαλονίκης το εισιτήριο ήταν ήδη 6 ευρώ.
Αυξάνεται κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες η συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη παιγνίων των καζίνο.
Καταργείται η παρεχόμενη εξουσιοδότηση με την οποία δύναται να καθορίζονται ανώτατα ή κατώτατα όρια αμοιβής των εκτελωνιστών κ.λπ.
Επίσης θεσπίζεται η αξιολόγηση ανά τρίμηνο (αντί για έτος που ισχύει σήμερα) των προϊσταμένων των φορολογικών υπηρεσιών. Η αξιολόγησή τους θα γίνεται με συγκεκριμένα και μετρήσιμα κριτήρια. Προβλέπεται επίσης και θέση γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων που θα προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα (κατά προτίμηση) και θα έχει θητεία που θα υπερβαίνει το βίο μιας κυβέρνησης (επί 5ετία).