Την ερχόμενη εβδομάδα υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει η διαδικασία της απόσυρσης των αυτοκινήτων.
Η νέα ρύθμιση, σε αντίθεση με ανάλογη του παρελθόντος, πριμοδοτεί αυτόνομα την απόσυρση του παλαιού αυτοκινήτου με ποσό που κυμαίνεται από 500 ευρώ έως 2.200 ευρώ, ανάλογα με τον κυβισμό του οχήματος.
Συγκεκριμένα, το όφελος από την απόσυρση ανά κατηγορία αποσυρόμενου επιβατικού ΙΧ είναι το εξής:
-έως 900 κ.εκ. 500 ευρώ
-900-1.400 κ.εκ. 1.000 ευρώ
-1.400-2.000 κ.εκ. 1.500 ευρώ
-2.000-2.400 κ.εκ. 1.800 ευρώ
-2.400+ κ.εκ. 2.200 ευρώ
Εφόσον η απόσυρση συνοδευτεί με αγορά αυτοκινήτου σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (πρώτη κυκλοφορία το 2005), τότε παρέχεται επιπλέον κίνητρο 1.000 ευρώ. Εφόσον πρόκειται για ελαφρύ φορτηγό μέχρι 1,5 τόνο, το οικονομικό κίνητρο φτάνει τα 1.500 ευρώ. Σημειώνεται πως προβλέπονται οικονομικά κίνητρα από 3.000 έως 9.000 ευρώ και για την απόσυρση μεγάλων φορτηγών που συνοδεύονται με επιπλέον πριμ 4.000 ευρώ, εφόσον γίνει αντικατάσταση με φορτηγό αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (πρώτη κυκλοφορία το 2005).
Ηλικία των ΙΧ
Στη νομοθετική ρύθμιση δεν ορίζεται η ηλικία των προς απόσυρση αυτοκινήτων. Αυτό, όπως λένε αρμόδιοι του ΥΠΕΧΩΔΕ, θα προκύψει από την ίδια την αγορά. Πιστεύουν ότι τελικά θα περιλάβει τουλάχιστον 700.000 οχήματα που αγοράστηκαν πριν από το 1997 και όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα (2012), η μείωση των ρύπων σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση θα είναι της τάξης του 50-60%.
Πράσινα Τέλη Κυκλοφορίας
Τα «καθαρά» αυτοκίνητα (Α΄ κλάσης) θα έχουν μείωση τελών κατά 18 ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα θεσμοθετούνται «περιβαλλοντικά» τέλη κυκλοφορίας αυξημένα από 50 έως 150 ευρώ σε σχέση με τα ήδη υφιστάμενα. Αλλάζει επίσης ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, ο οποίος μέχρι σήμερα διαμορφωνόταν με βάση τον κυβισμό των οχημάτων.
Πλέον η κλιμάκωση της χρέωσης θα βασίζεται τόσο στον κυβισμό του οχήματος όσο και στην περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί ο κινητήρας του. Το μέτρο επιδιώκεται να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για την κυκλοφορία οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας ή μεγάλης ηλικίας, αφού για αυτές τις κατηγορίες διαμορφώνονται περιβαλλοντικά τέλη-«φωτιά».
Για τα υβριδικά αυτοκίνητα κάτω των 2.000 κυβικών εκατοστών, τα τέλη παραμένουν μηδενικά και θεσπίζονται τέλη κυκλοφορίας για υβριδικά οχήματα άνω των 2.000 κυβικών, ίσα με το μισό των τελών για τα αυτοκίνητα κλάσης Α. Τα τέλη θα παραλαμβάνονται -όπως ισχύει μέχρι τώρα- στο τέλος της χρονιάς, από πιστοποιημένα σημεία, με απαραίτητη προϋπόθεση την προσκόμιση κάρτας ελέγχου καυσαερίων του οχήματος.
Το μέτρο θα εφαρμοστεί από το τέλος του 2009, από τα επόμενα, δηλαδή, τέλη κυκλοφορίας.