Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου απέστειλε χθες επιστολή προς τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη, με θέμα την πλήρη κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, καταθέτοντας πλήρεις και στοιχειοθετημένες προτάσεις.
Στην επιστολή της αναφέρει ότι ο ΚΒΣ και ο ΚΦΕ σήμερα αποτελούν ένα γραφειοκρατικό και δυσλειτουργικό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο ουδόλως ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες αλλά ούτε και στην προσπάθεια των φορολογικών υπηρεσιών για την περιστολή της φοροδιαφυγής. Σε αυτό το πλαίσιο, το εμπόριο προτείνει την αντικατάστασή του με εύχρηστες, σύγχρονες, λειτουργικές και πρακτικές εφαρμογές και λύσεις, οι οποίες αναλύονται διεξοδικά.
Οι προτάσεις της ΕΣΕΕ εκφράζουν την επιθυμία του συνόλου του εμπορικού κόσμου για άμεση και πλήρη κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Στην πολύ κρίσιμη καμπή στην οποία έχει βρεθεί η ελληνική επιχειρηματικότητα το εν λόγω πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί τώρα ή ποτέ.
Πιο συγκεκριμένα, οι προτάσεις της ΕΣΕΕ για τη μετά ΚΒΣ εποχή είναι:
1. Ο τρόπος φορολογικού ελέγχου των επιχειρήσεων να διεκπεραιώνεται:
• με τη μέσω TAXIS διασταύρωση στοιχείων των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ, την υποβολή κατ’Α έτος του πρώτου και τελευταίου Ζ της ταμειακής μηχανής (για ηλεκτρονική διασταύρωση και επαλήθευση του κύκλου εργασιών) και των συγκεντρωτικών καταστάσεων των τιμολογίων,
• με τον έλεγχο της διακίνησης των αγαθών (αποδείξεις λιανικής-τιμολόγια κ.λπ.),
• με την αυστηρώς ηλεκτρονική παρακολούθηση κατά την υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ,
• να γίνεται τακτικός έλεγχος αν παρατηρείται έστω και μία παράβαση.
2. Αναμόρφωση της συλλογιστικής χαρακτηρισμού των δαπανών ως παραγωγικών. Η καταγραφή των εκπιπτόμενων και μη δαπανών με την πάροδο των ετών έχει δημιουργήσει μια τεράστιου μεγέθους λίστα, άρα επιβάλλεται, σε κάθε περίπτωση, να εξετάζεται η παραγωγικότητα των δαπανών με βάση μια περιοριστική καταγραφή και αποσαφήνιση του ορισμού της παραγωγικότητας αυτών.
3. Καθιέρωση φορολογικού πιστοποιητικού και για τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν ελέγχονται υποχρεωτικά από ορκωτούς λογιστές. Οι πιστοποιημένοι λογιστές – φοροτεχνικοί να αναλάβουν την έκδοσή του με τους όρους και υποχρεώσεις που διέπουν το πιστοποιητικό που εκδίδουν οι ορκωτοί λογιστές.
4. Τα κέρδη που πραγματικά επενδύονται να απαλλάσσονται της φορολογίας, ως αφορολόγητο επενδυτικό κεφάλαιο γνωστό και ως «αφορολόγητο αποθεματικό».
5. Συμβουλευτικός και όχι μόνο κατασταλτικός φορολογικός έλεγχος με περιορισμό προστίμων και προσαυξήσεων καθώς και αναστολή ποινικών διώξεων με αυτόφωρη διαδικασία.
Η άμεση κατάργηση και αντικατάσταση του ΚΒΣ απαιτεί:
1. Έναν νέο φορολογικό κώδικα, ο οποίος θα καταγράφει με απλότητα και σαφήνεια τις υποχρεώσεις των επιτηδευματιών για τη διακίνηση των αγαθών και την περιγραφή του είδους έτσι ώστε αποφεύγοντας τη γραφειοκρατία και την πολυπλοκότητα να απλοποιηθεί η έκδοσή τους και να διευκολυνθεί ο έλεγχος. Ο έλεγχος της διακίνησης θα έχει σαν αποτέλεσμα την, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, περιστολή της φοροδιαφυγής.
2. Ένα πλαίσιο του τρόπου καταγραφής των οικονομικών δεδομένων σε καταστάσεις εσόδων – εξόδων – απογραφών για τη φορολογία εισοδήματος και ειδικών καταστάσεων στις οποίες καταχωρούνται οι λοιπές πράξεις που αφορούν λοιπά αντικείμενα φορολογικού ενδιαφέροντος (π.χ. αποσβέσεις, αυξήσεις κεφαλαίου για το φόρο συγκέντρωσης, αναπροσαρμογή παγίων κ.λπ.).
3. Έναν κανονισμό φορολογικών ελέγχων με τη δημιουργία ανεξάρτητων ελεγκτικών φορέων οι οποίοι θα διενεργούν τους παρακάτω ελέγχους:
α) Φορολογικός έλεγχος. Όλες οι επιχειρήσεις (εκτός αυτών που τηρούν βιβλία αγορών) θα ελέγχονται ηλεκτρονικά με έναν απλό τρόπο, όπως ισχύει για τα βιβλία εσόδων – εξόδων. Δηλαδή θα ελέγχονται οι αγορές, οι δαπάνες και τα έσοδα. Με τον τρόπο αυτό δεν απαιτούνται εξειδικευμένες ελεγκτικές γνώσεις.
β) Έλεγχος οικονομικών καταστάσεων (ισολογισμών) πραγματοποιούμενος μέσω ΓΕΜΗ, δηλαδή ηλεκτρονική διασταύρωση και έλεγχος των στοιχείων του ενεργητικού και του παθητικού για την απεικόνιση της πραγματικής οικονομικής κατάστασης της επιχείρησης με σκοπό τη διασφάλιση των τρίτων έτσι ώστε οι οικονομικές καταστάσεις των επιχειρήσεων να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της νομοθεσίας.
γ) Διαχειριστικός έλεγχος. Αυτός να γίνεται από ορκωτούς λογιστές και να έχει σχέση με τα συμφέροντα των μετόχων.
4. Μία ηλεκτρονική διαδικασία συναλλαγών και χρήση ηλεκτρονικού χρήματος μέσω φοροκάρτας. Η χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών φαίνεται ότι διευκολύνει το κράτος και τις τράπεζες, λόγω έλλειψης μετρητών στην αγορά, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.
5. Την online σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων για καταβολή ΦΠΑ και ηλεκτρονικές διασταυρώσεις δηλώσεων, καταθέσεων και κύκλου εργασιών.