Μετά την κατάρρευση των πωλήσεων στα καινούρια αλλά και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ. αλλά και τα χιλιάδες «λουκέτα» και απολύσεις στον κλάδο, η κυβέρνηση αναμένεται να καταθέσει σήμερα στη Βουλή διορθωτική διάταξη βάσει της οποίας καταργείται ο Φόρος Πολυτελείας ενώ παράλληλα παρατείνεται έως τις 31/12/12 ο εκτελωνισμός των εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. που πληρούν τις εκπομπές ρύπων Euro 4 με χαμηλό Τέλος Ταξινόμησης.
Δύο μήνες
Μάλιστα η κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας είχε εξαγγελθεί εδώ και δύο μήνες από κυβερνητικά στελέχη στη Βουλή ενώ όσον αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οι εξαγγελίες αφορούσαν την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης και όχι την παράταση για τα οχημάτα Euro4 με χαμηλό συντελεστή.
Ωστόσο, εξαιτίας του κατεπείγοντος του θέματος για την αγορά αυτοκινήτου αποφασίστηκε να ληφθούν τα συγκεκριμένα μέτρα τώρα, ώστε, μετά τις εκλογές η νέα κυβέρνηση να λήξει και το θέμα των εισαγόμενων μεταχειρισμένων που τελεί υπό στενή παρακαλούθηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία απειλεί με τσουχτερά πρόστιμα…
Μονόδρομος
Η κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας αποτέλεσε μονόδρομο για την κυβέρνηση καθώς το μέτρο όχι μόνο δεν απέφερε τα 100 εκατ. ευρώ που υπολόγιζε το 2010 και τα 40 εκατ. ευρώ που εκτιμούσαν πως θα εισπραχθούν φέτος τα κυβερνητικά στελέχη, αλλά αντίθετα επέφερε σημαντικό πλήγμα σχεδόν σε όλες τις εισαγωγικές αλλά και εταιρείες χρονομίσθωσης αυτοκινήτων που διαχειρίζονται μεγάλους στόλους οχημάτων. Πάντως, η κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας σίγουρα θα μειώσει κατά τουλάχιστον 2.000 ευρώ έως και 30.000 ευρώ την τιμή των καινούριων Ι.Χ. ενώ στα μεταχειρισμένα οι τιμές θα μειωθούν κατά τουλάχιστον 1.600 έως και 20.000 ευρώ.
Παράλληλα, υπάρχει και η πιθανότητα να διατεθούν στην αγορά έστω και με μηδενικό κόστος τα περίπου εκατοντάδες καινούρια Ι.Χ. που «σαπίζουν» στα τελωνεία και οι εισαγωγείς δεν ξέρουν τι να τα κάνουν.
Εν τω μεταξύ εκατοντάδες μεταχειρισμένα εισαγόμενα Ι.Χ. που ήταν εγκλωβισμένα στα ελληνικά τελωνεία θα αποκτήσουν επιτέλους ελληνικές πινακίδες καταβάλλοντας οι κάτοχοί τους πολύ μικρότερους φόρους.
Φόρος Πολυτελείας
Ο Φόρος Πολυτελείας θεσπίστηκε ως μέτρο το 2010 και αφορούσε όσα καινούρια Ι.Χ. είχαν εργοστασιακή αξία από 15.000 ευρώ και άνω με συντελεστή από 10% έως και 40% του τιμολογίου που είχαν από το εργοστάσιο.
Παράλληλα, ο Φόρος Πολυτελείας αφορούσε και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ. με αξία άνω των 11.000 ευρώ με επιβάρυνση επίσης από 10% έως και 40% επί της αξίας τους.
Στη συνέχεια από τις αρχές του 2011 η κυβέρνηση προχώρησε σε διορθωτικές κινήσεις επί των εργοστασιακών αξιών στα καινούρια Ι.Χ. αλλά και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και πλέον στην πρώτη κατηγορία φόρο πολυτελείας είχαν τα οχήματα με εργοστασιακή αξία από 20.000 ευρώ και άνω ενώ για τη δεύτερη κατηγορία των μεταχειρισμένων ο Φόρος Πολυτελείας αφορούσε τα Ι.Χ. με τιμολόγια άνω των 16.000 ευρώ.
Τέλος στα «παιχνίδια»
Ο Φόρος Πολυτελείας αποτέλεσε και πεδίο μάχης μεταξύ των εισαγωγέων καθώς οι Ελληνες εισαγωγείς βρέθηκαν σε δεινή θέση έναντι των θυγατρικών των εργοστασίων της χώρα μας. Ο λόγος είναι απλός καθώς κάποιες θυγατρικές εργοστασίων μπορούσαν να αλλάζουν ανάλογα με τα φορολογικά δεδομένα της χώρας τις εργοστασιακές αξίες των μοντέλων τους με αποτέλεσμα να μην καταβάλουν Φόρο Πολυτελείας και να δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στην αγορά ενώ από την άλλη μεριά να γλιτώνουν πολλά εκατομμύρια ευρώ κατά τον εκτελωνισμό των οχημάτων τους.
Πλέον η κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας αναμένεται να αυξήσει τις εργοστασιακές αξίες και βέβαια το κράτος θα εισπράξει περισσότερα χρήματα από το ΦΠΑ.
Ανοίγουν και πάλι τα σύνορα
Ο Φόρος Πολυτελείας είναι επιβεβαιωμένο πως «πάγωσε» κυριολεκτικά την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς σε πάρα πολλές περιπτώσεις η αξία τους μετά τους φόρους ξεπερνούσε εκείνη που είχαν τα αντίστοιχα καινούρια Ι.Χ. στην Ελλάδα.
Ωστόσο, ένα ακόμη πιο σοβαρό θέμα είχε να κάνει με το επιβαρυμένο Τέλος Ταξινόμησης που επιβαλλόταν στα Ι.Χ. που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro 4.
Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς, δεν έχει δημιουργηθεί ακόμη σε κανένα κράτος-μέλος ένας επαρκής στόλος μεταχειρισμένων Ι.Χ. Euro5 με αποτέλεσμα να είναι πολύ ακριβά και βέβαια ασύμφορη η μεταφορά και διάθεσή τους στην Ελλάδα.
Οπότε η παράταση στα Euro4 θα δημιουργήσει τις ιδανικές προϋποθέσεις ώστε να λειτουργήσει και πάλι η αγορά και βέβαια το κράτος να εισπράξει άμεσα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Πόσο θα μειωθούν οι τιμές
Παράδειγμα 1
Μεταχειρισμένο επιβατικό Ι.Χ. με τιμή χονδρικής 18.608 ευρώ, κυλινδρισμό κινητήρα 1.796 κ.εκ., Euro 4 με ημερομηνία 1η άδεια κυκλοφορίας στις 23/9/2008, διανυθέντα χλμ. 17.100, προερχόμενο από χώρα της Ε.Ε.
Τιμή: 18.608
Απομείωση αξίας: 4.181 ευρώ
Ναύλα και ασφάλιστρα: 510 ευρώ
Φορολογητέα αξία: 14.427 ευρώ
Τέλος Ταξινόμησης από Απρίλιο του 2012: 4.328 ευρώ
Τέλος Ταξινόμησης από 1/1/2011: 8.079 ευρώ
Φόρος Πολυτελείας 30%: 4.328 ευρώ
Μείωση τιμής: 8.079 ευρώ
Παράδειγμα 2
Μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο, με τιμή χονδρικής πώλησης 25.000 ευρώ, EURO 4, με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας 23/9/2008 και θέσης σε ανάλωση 4/6/2010, διανυθέντα χιλιόμετρα 17.049, κυλινδρισμό κινητήρα 1.895 κ.ε., προερχόμενο από χώρα της Ε.Ε.
Τιμή: 25.000 ευρώ
Απομείωση αξίας: 5.617 ευρώ
Ναύλα και ασφάλιστρα: 600 ευρώ
Φορολογητέα αξία: 19.982 ευρώ
Τέλος Ταξινόμησης από Απρίλιο 2012: 8.273 ευρώ
Παλαιό Τέλος Ταξινόμησης: 16.585 ευρώ
Φόρος Πολυτελείας 40%: 8.273 ευρώ
Μείωση τιμής: 16.524 ευρώ