Ενα βήμα πιο κοντά στο ξεπάγωμα των μεγάλων έργων υποδομής βρίσκεται από χθες η Ελλάδα μετά την έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μηχανισμού που επιτρέπει στα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ να μετατραπούν σε πραγματικό επενδυτικό μέσο.
Ειδικά για την Ελλάδα υπολογίζεται ότι με τη λεγόμενη διαδικασία της «μόχλευσης» που προωθείται, κονδύλια ύψους 1,5 δισ. ευρώ θα δημιουργήσουν τουλάχιστον 2,25 δισ. ευρώ για δανεισμό ή εγγυήσεις σε έργα υποδομής. Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι η υλοποίηση αυτών των έργων θα οδηγήσει σε περίπου 50.000 νέες θέσεις εργασίας. Το μέτρο αφορά πρωτίστως τα έργα υποδομής που παράγουν καθαρά έσοδα (όπως οι αυτοκινητόδρομοι με διόδια) η αξία των οποίων δεν μπορεί να καλυφθεί από χρηματοδότηση μέσω της πολιτικής για τη Συνοχή.

Με την απόφασή του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν οι πόροι της πολιτικής συνοχής που είναι ακόμη διαθέσιμοι για εγγυήσεις και δάνεια από χρηματοπιστωτικά μέσα όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Τα κονδύλια της ΕΕ θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία των λεγόμενων «μέσων επιμερισμού του κινδύνου». Στόχος είναι η εξάλειψη των σοβαρών εμποδίων που αντιμετωπίζουν ορισμένα κράτη- μέλη, ιδίως η Ελλάδα, όσον αφορά στη συγκέντρωση της αναγκαίας ιδιωτικής χρηματοδότησης για την υλοποίηση βασικών έργων τα οποία μπορούν να χρηματοδοτηθούν μόνο εν μέρει από δημόσια κονδύλια. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η επανεκκίνηση των έργων που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) ή το Ταμείο Συνοχής, τα οποία σήμερα έχουν σταματήσει λόγω των οικονομικών περιορισμών.
Τα κράτη-μέλη αναμένεται να εγκρίνουν την πρόταση έως το τέλος Μαΐου. Σχολιάζοντας την απόφαση ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζέ Μπαρόζο, υπογράμμισε ότι πρόκειται για απόδειξη της ισχυρής δέσμευσης της Ευρώπης σχετικά με τη μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Ελληνες. Ο αρμόδιος για θέματα περιφερειακής πολιτικής επίτροπος, Γιοχάνες Χαν, δήλωσε ότι αυτό το νέο μέσο θα επιτρέψει την υλοποίηση έργων υποδομής και θα δώσει την αναγκαία ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα και στη δημιουργία θέσεων εργασίας σε πολλά κράτη-μέλη που βρίσκονται σε δυσχερή οικονομική κατάσταση, και ιδίως στην Ελλάδα.

Υποστήριξε ακόμη ότι αυτή η αποτελεσματική χρήση των πόρων της ΕΕ μπορούν να βοηθήσουν στη μόχλευση περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων και τόνισε ότι αναμένει την ταχεία έγκριση της πρότασης από τα κράτη- μέλη.

Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι αρχικός στόχος της μόχλευσης ήταν ο διπλασιασμός των πόρων, δηλαδή από 1,5 δισ. σε 3 δισ. ευρώ και όχι τα 2,25 δισ. ευρώ που τελικά εγκρίθηκαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, βασικός λόγος για τη μείωση των τελικών διαθέσιμων πόρων για την Ελλάδα ήταν οι ενστάσεις του προέδρου της ΕΤΕπ, Βέρνερ Χόγιερ, ο οποίος υποστήριξε ότι, αν υπάρξει διπλασιασμός μέσω της μόχλευσης, τότε υπάρχει κίνδυνος να χάσει η ΕΤΕπ την υψηλή πιστοληπτική ικανότητα των ΑΑΑ.