Αποκλείει το υπουργείο Οικονομικών να υπάρξει στο προσεχές μέλλον ειδική ρύθμιση για την απόσυρση αυτοκινήτων με την χορήγηση κινήτρων.

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν πως ήδη από τον προηγούμενο Οκτώβριο έχουν δεχθεί πλήθος εισηγήσεων από φορείς της αγοράς αυτοκινήτου για την θέσπιση κινήτρων που θα οδηγήσουν στην ανανέωση του στόλου των ΙΧ, θα δώσουν διέξοδο στην κρίση που διέρχονται οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και θα τονώσουν τα δημόσια έσοδα.

Ωστόσο, όλες οι εισηγήσεις που έχει λάβει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχουν μεγάλο δημοσιονομικό κόστος και δεν μπορούν να εφαρμοσθούν την παρούσα περίοδο. Για τον λόγο αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί και η πρόταση για την παροχή κινήτρων απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων με παράλληλη αγορά νέων ΙΧ με τη μορφή της μείωσης των τελών ταξινόμησης.

Τα ίδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών σημειώνουν πως η υστέρηση των εσόδων από το τέλος ταξινόμησης αυτοκινήτων απασχολεί την Κυβέρνηση και έχει εξετασθεί σε αρκετές υπηρεσιακές συναντήσεις. Υπογραμμίζουν όμως πως ουδέποτε τέθηκε επισήμως προς εξέταση το συγκεκριμένο μέτρο για το οποίο η χώρα μας θα έπρεπε να λάβει και έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σημειώνεται πως αναφορά για το θέμα της απόσυρσης υπήρξε και την Κυριακή από τον πρωθυπουργό Γ.Παπανδρέου κατά την συνέντευξη που παραχώρησε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Ο κ. Παπανδρέου δήλωσε χαρακτηριστικά τα εξής: «Δεν μπορεί, επειδή π.χ. ένας φορέας ήρθε κι έκανε μια πρόταση στο Υπουργείο Οικονομικών, την άλλη μέρα να θεωρείται δεδομένο ότι αυτό θα είναι πολιτική της χώρας. Για παράδειγμα, λέω για την απόσυρση».

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) η επανειλημμένη αύξηση της φορολογίας στην αγορά και στη χρήση του αυτοκινήτου βαθαίνει συνεχώς την κρίση στον κλάδο του αυτοκινήτου. Κατά τον περασμένο Αύγουστο, όπως διαπιστώνεται από τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, η κάμψη των ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων έφθασε το -68,6%, ως προς την ανάλογη περίοδο του 2009 ή το -65,3%, ως προς το μέσο όρο των αντίστοιχων μηνών της περιόδου 2004-2009.

Αντίθετα από τη στόχευση, η εκτεταμένη αύξηση της φορολογίας στα αυτοκίνητα οδηγεί πλέον οριστικά σε σημαντικότατη υστέρηση στα δημοσιονομικά έσοδα, εξαιτίας της υψηλής «ελαστικότητας» της συγκεκριμένης αγοράς.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, το κράτος εισέπραττε ετησίως στο παρελθόν πλέον του 1,5 δις ευρώ από τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων. Στο σύνολο του 2009, λόγω της πτώσης της αγοράς κατά 17,5% ως προς το 2008, τα έσοδα του κράτους περιορίστηκαν σε περίπου 1 δισ. ευρώ. Το 2010, που η αγορά οδηγείται σε κάμψη 50%, αλλά επίσης και σε ποιοτική πτώση των πωλήσεων, τα έσοδα του κράτους αναμένονται να περιοριστούν σε 640 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η απώλεια σε σχέση με τους ήδη πολύ χαμηλούς στόχους που έχουν τεθεί στον προϋπολογισμό του 2010, ήτοι 980 εκατ. ευρώ, θα είναι της τάξης των 350 εκατ. ευρώ.

Ο ΣΕΑΑ εκτιμά ότι η πολιτεία πρέπει επειγόντως να λάβει πρωτοβουλίες, αξιοποιώντας επίσης επιτυχημένα παραδείγματα που εφαρμόστηκαν σε πολλά άλλα κράτη της ΕΕ. Με την κατάλληλη προσαρμογή της υπάρχουσας, πολύ υψηλής φορολογίας, θα πρέπει να επιτευχθούν ο περιορισμός της πτώσης της αγοράς αυτοκινήτου σε πιο «λογικά» επίπεδα (πχ. σε 20-25%) και η ανάκτηση των σχετιζόμενων δημοσιονομικών εσόδων.